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Para iniciar, as ações dos agentes precisam de alguma referência de orientação,
pois de outro modo há de ter um bloqueio das ações dos agentes, visto que cada
agente tem de considerar as possibilidades abertas a um e outro. Enquanto Parsons
(1969) remediava este problema introduzindo as amargas orientações normativas
compartilhadas pelos agentes para dirigir suas ações, Luhmann busca outra
solução: comunicação é o elemento mais concreto do sistema social.
Os sistemas sociais são constituídos por operações de comunicação (o
sistema social só opera usando comunicação) onde o enunciado é vital para ativar a
“intersubjetividade”, ou informar que há comunicação no sistema. Vê-se logo que
comunicação é mais do que informação entre emissor e receptor: é também a
operação interpretativa. A informação (o que sugere diferenciação entre coisas)
cria mais um paradoxo, pois ao selecionar elementos em um ambiente de
contingência acrescenta mais informação e, assim, complexidade ao sistema.
Fundamentados no até aqui exposto, já se torna possível esboçar nossa visão de
uma Ciência da Informação que possa utilizar-se da teoria sociocomunicacional
luhmanniana. Neste sentido, transcrevemos, ipsis litteris para um melhor
entendimento, o argumento de Hornung (2001, p.02):
Communication in the conventional sense means exchange of information
between at least two partners. A communication system in this context is
a system, namely an IT [Information Technology] system, that can be used
by those partners for exchanging information. Not yet entering the issue
of what "information" is, it is clear for the information scientist that an IT
system strictly speaking does not do anything, including communicate, on
its own. There is always at least one of the "partners" needed, either as a
user who initiates processes in the electronic system or as programmer
who tells the system in advance what to do under certain circumstances.
Because of this latter variant, computer systems often seem to act on
their own, to communicate with each other without human beings
involved. But also in this case, apart from the programming, maintenance
by human beings is necessary to some extent. In other words, IT systems,
like any technical communication systems, are non-living systems that are
set in motion only by human intervention. The same is true for
conventional mail systems that remain piles of paper, i.e., letters, post
cards etc., sitting in some place and suffering natural decay unless there
is in addition to a sender also a receiver, and at least a mailman. Much of
human communication depends on such artificial technical systems. But
even where this is not the case, communication by the spoken word
requires the sound waves produced by the speaker and physical action of
the partners to get close enough to understand each other. Of course,
Luhmann, after all, does not say that there are no communicators. He
defines the communicators, that is, the psychic systems, as the
environment of communication systems. This is in line with the concept of
technical communication systems. The users are the environment of the
telephone system and they are the environment of a computer system or
Internet. On closer inspection, however, there are clear differences.
Luhmann writes about communication systems as if they could do things,